Tuesday 15 November 2016

Ada apa dengan usia?

Assalamualaikum dan salam sejahtera :-)


Usia : lama masa sejak dilahirkan (diadakan dsb); umur. - Kamus Pelajar 
Situasi di sekolah agama my Iful 


Saya : Assalamualaikum, Ustazah. Nak bayar yuran untuk tahun 2017. 
Ustazah SA : Walaikumsalam. Untuk siapa ya?
Saya : Anak saya, Mohamad Shariful.
Ustazah SA : Anak kita ke?
Saya : Ya, anak saya.

Ustazah SA belek salinan sijil lahir my Iful dan bagi borang untuk saya isi.
Ustazah SA bercakap dengan penolongnya "Muda kan mama Shariful ini. Baru umur 20++, anak darjah 5 sudah. Bapa dia pun muda juga". Saya yang mendengar hanya mampu tersenyum :) Penolong ustazah ke ustazah SA "Bagusnya, saya anak sulung baru darjah 3. Umur sudah 30++". 
Sekali lagi, saya hanya mampu tersenyum :)

Situasi ini kerap terjadi ketika saya bersama my Iful.
Sama ada di sekolah, kompleks membeli-belah dan lain-lain tempat lagi.
Mereka kurang mempercayai bahawasanya saya mempunyai anak berumur 11 tahun.
Adakah wajah saya awet muda? hahaha
Kadang ada yang tersalah anggap, my Iful itu adalah adik saya.
Yang sebenarnya, merupakan anak kandung saya.
Raut wajah saya dan my Iful tidak mirip. Wajah my Iful lagi mirip dengan ayahnya.
Manakala, baby Izul adalah photocopy wajah saya :D
Kalau jalan dengan baby Izul memang sah-sah anak saya.
Apa tak, wajah lebih kurang sama. Perangai pun lebih kurang juga.
Degil, keras kepala, nak dia je yang menang, tak nak mengalah. hahaha

Ada apa dengan usia?
Usia atau umur.
Orang dulu-dulu selalu berpesan "Dengar kata orang lebih berusia, mereka lebih banyak makan garam".
Yang bermaksud, kita hendaklah mendengar kata orang lebih tua dari kita kerana mereka lebih berpengalaman.
Tapi saya kurang bersetuju juga dengan pesan ini kerana zaman dahulu dan sekarang sudah jauh berubah.
Walaupun begitu, saya tetap dengar pesan / nasihat / amalan mereka yang lebih berusia dari saya.
Tapi saya tapis, mana yang saya rasa rasional, saya guna. Yang tak rasional, buang je.
Macam topik pemakanan bayi. Kita disarankan oleh KKM untuk memberi makanan pejal ketika bayi berusia 6 bulan.
Tapi orang dahulu, umur 2 bulan dah diberi makanan pejal seperti bubur, tepung beras.
Bila terjadi situasi begini, kita sendiri yang kena pandai membuat pilihan.
Jangan main dengar cakap orang sahaja!

Terima kasih sudi baca.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your visit. Please leave a comment, so I know you stopped by! :)

♥ Blog Disclaimer

Blog Disclaimer
Take note. This blog, Memories Are Forever♥, is a personal blog, written and edited by me {Rinah}.
All views, emotions, thoughts or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner.
Comments are welcome but the blog owner is not responsible for the content in comments.
Any questions about this blog, feel free to contact me at admiregreen (at) hotmail (dot) com.